به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در یک برنامه تلویزیونی گفت: از سال 1304 تشکیل سند در سازمان ثبت احوال آغاز شد و افراد در آن زمان شناسنامه دریافت کردند. در طول این مدت تا به امروز شکل شناسنامهها بیش از 10 بار تغییر کرده تا شکل فعلی که استاندارد نوع 3 و در اندازه پاسپورتی است.
وی افزود: از حدود سه سال پیش ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور آغاز شد البته برنامه ریزیها از دهه 60 شروع شده بود و ورود اطلاعات به سیستمهای رایانهای نیز از سال 70 آغاز شده بود. در سال 76 قانون الزام صدور شماره ملی برای تمام افراد ایرانی ابلاغ شد که بر اساس آن سازمان ثبت احوال موظف شد به کلیه افراد بالای 15 سال کارت ملی ارائه کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر کارت شناسایی ملی در کشور پوشش بالای 95 درصد دارد و کلیه افراد زنده و فوت شده که از سال 1304 اطلاعاتشان در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است دارای شماره ملی هستند. در حقیقت هر ایرانی یک شماره ملی دارد و امکان اینکه یک فرد دو شماره ملی داشته باشد به هیچ عنوان وجود ندارد.
پارسایی ادامه داد: از سال 79 تا 83 طی چهار مرحله کارتهای بدون عکس صرفا جهت اطلاع رسانی شماره ملی داده شد و از سال 83 به بعد کارت شناسایی ملی که عکس و کد پستی به آن اضافه شده بود برای مردم صادر شد.
وی در خصوص دوام و مقاومت کارت شناسایی ملی نیز گفت: این کارتها از نوع کاغذی، همراه با روکش پلاستیکی بود که کاغذ استفاده شده خارجی و از نوع خاصی شبیه کاغذ پول است. اما کارت هوشمند ملی با دوام و مقاومت بیشتری از جنس پلی کربنات صادر میشود که حدود 10 سال عمر خواهد داشت.
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آغاز فرایند صدور کارت هوشمند ملی از سه سال پیش در قم به صورت پایلوت، گفت: حدود 10 هزار کارت هوشمند ملی در این طرح صادر شد و از ابتدای سال جاری نیز در 700 نقطه از جمله 120 دفتر پستی و 50 دفتر پیشخوان خدمت دولت در سراسر کشور درخواست برای صدور کارت هوشمند ملی را ثبت میکنند.
وی تاکید کرد: از مهرماه سال جاری برای افرادی که نخستین بار است کارت ملی دریافت میکنند و همچنین افرادی که می خواهند کارت ملی المثنی دریافت کنند کارت هوشمند ملی صادر میشود.
وی ثبت اطلاعات به صورت لیزری بر روی کارت هوشمند ملی را از خصوصیات این کارت معرفی کرد و افزود: در کارتهای قدیمی احراز هویت در فضای فیزیکی انجام میشد و این کارتها به دو سوال «کیست ؟ و کجاست؟» با اطلاعات هویتی و کد پستی پاسخ میداد اما کارت هوشمند ملی ضمن اینکه دوام بالایی دارد امکان جعل هم در آن بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا غیرممکن است و فرد در فضای مجازی نیز میتواند خود را معرفی کند.
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: امضای الکترونیک، کد پستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد میتواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشنهای مختلف در فضای اینترنت استفاده کند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
وی افزود: از حدود سه سال پیش ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور آغاز شد البته برنامه ریزیها از دهه 60 شروع شده بود و ورود اطلاعات به سیستمهای رایانهای نیز از سال 70 آغاز شده بود. در سال 76 قانون الزام صدور شماره ملی برای تمام افراد ایرانی ابلاغ شد که بر اساس آن سازمان ثبت احوال موظف شد به کلیه افراد بالای 15 سال کارت ملی ارائه کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر کارت شناسایی ملی در کشور پوشش بالای 95 درصد دارد و کلیه افراد زنده و فوت شده که از سال 1304 اطلاعاتشان در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است دارای شماره ملی هستند. در حقیقت هر ایرانی یک شماره ملی دارد و امکان اینکه یک فرد دو شماره ملی داشته باشد به هیچ عنوان وجود ندارد.
پارسایی ادامه داد: از سال 79 تا 83 طی چهار مرحله کارتهای بدون عکس صرفا جهت اطلاع رسانی شماره ملی داده شد و از سال 83 به بعد کارت شناسایی ملی که عکس و کد پستی به آن اضافه شده بود برای مردم صادر شد.
وی در خصوص دوام و مقاومت کارت شناسایی ملی نیز گفت: این کارتها از نوع کاغذی، همراه با روکش پلاستیکی بود که کاغذ استفاده شده خارجی و از نوع خاصی شبیه کاغذ پول است. اما کارت هوشمند ملی با دوام و مقاومت بیشتری از جنس پلی کربنات صادر میشود که حدود 10 سال عمر خواهد داشت.
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آغاز فرایند صدور کارت هوشمند ملی از سه سال پیش در قم به صورت پایلوت، گفت: حدود 10 هزار کارت هوشمند ملی در این طرح صادر شد و از ابتدای سال جاری نیز در 700 نقطه از جمله 120 دفتر پستی و 50 دفتر پیشخوان خدمت دولت در سراسر کشور درخواست برای صدور کارت هوشمند ملی را ثبت میکنند.
وی تاکید کرد: از مهرماه سال جاری برای افرادی که نخستین بار است کارت ملی دریافت میکنند و همچنین افرادی که می خواهند کارت ملی المثنی دریافت کنند کارت هوشمند ملی صادر میشود.
وی ثبت اطلاعات به صورت لیزری بر روی کارت هوشمند ملی را از خصوصیات این کارت معرفی کرد و افزود: در کارتهای قدیمی احراز هویت در فضای فیزیکی انجام میشد و این کارتها به دو سوال «کیست ؟ و کجاست؟» با اطلاعات هویتی و کد پستی پاسخ میداد اما کارت هوشمند ملی ضمن اینکه دوام بالایی دارد امکان جعل هم در آن بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا غیرممکن است و فرد در فضای مجازی نیز میتواند خود را معرفی کند.
معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: امضای الکترونیک، کد پستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد میتواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشنهای مختلف در فضای اینترنت استفاده کند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.